Uitleg Zilveren Kruis declaratie indienen

zorgkosten in nederland
Verschillen tegemoetkoming zorgkosten groot
1 oktober 2015
nationale zorgverzekering
Nationale zorgverzekering zonder eigen risico
1 oktober 2015
Toon alles

Uitleg Zilveren Kruis declaratie indienen

Heeft u een zorgverzekering bij Zilveren Kruis? Dan is het mogelijk om uw nota’s in te dienen via Mijn Zilveren Kruis met DigiD, online declareren zonder DigiD via de website of met de gratis app voor smartphones (iOS en Android). Hieronder kunt u lezen hoe het indienen van een declaratie bij Zilveren Kruis in zijn werk gaat.

Declaratie indienen via Mijn Zilveren Kruis

Mijn Zilveren Kruis
Ga naar ‘Mijn Zilveren Kruis’ en log daar in met uw DigiD. Ga vervolgens naar ‘Mijn Declaraties’.

U dient ervoor te zorgen dat u de nota die u wilt declareren leesbaar en netjes hebt ingescand. Indien u meerdere nota’s hebt, dient iedere nota op een aparte pagina te staan. De voorkeur gaat uit naar PDF. Nota’s die u per e-mail hebt ontvangen zijn al digitaal en kunnen direct gebruikt worden (mits PDF of JPEG).

Gegevens die op de nota moeten staan:
– Relatienummer
– Naam
– Adres + Woonplaats
– Geboortedatum

Gegevens die op een nota geschreven mogen worden:

Het is toegestaan om te schrijven op een nota indien een van de onderstaande gegevens niet op de nota staat:
– Relatienummer
– Naam
– Adres + Woonplaats
– Geboortedatum

Schrijf geen andere dingen op de nota (bijvoorbeeld een bankrekeningnummer). Indien u dat namelijk doet duurt het langer alvorens u een antwoord krijgt van Zilveren Kruis. Dit heeft te maken met de automatische gegevensverwerking.

Hebt u alle nota’s gereed? Klik dan op ‘Nieuwe Declaratie Indienen’, klik hierna op ‘Nota’s uploaden’. Wanneer u alle nota’s hebt geüpload klikt u op ‘Verzenden’. Zodra de declaratie is ingediend zullen uw nota’s binnen 10 werkdagen worden uitbetaald. U ontvangt per post of e-mail een declaratieoverzicht.

Declaratie indienen per post

Een declaratie per post is bij Zilveren Kruis ook mogelijk. In dat geval dient u de originele nota los in een envelop te verzenden aan:

Zilveren Kruis
Afd. Declaratieservice
Postbus 70001
3000 KB Rotterdam

Bij het opsturen van meer nota’s dient u deze los in een envelop te doen zonder nietje, plakband of paperclip.

Declaratie-envelop niet meer van toepassing
U kunt een gewone witte envelop gebruiken. Er zijn geen voorgedrukte Zilveren Kruis declaratie-enveloppen meer.

Direct online declareren zonder DigiD

Direct online declareren zonder DigiD is mogelijk voor ingescande of per e-mail ontvangen nota’s. Een nota dient wel aan enkele voorwaarden te voldoen. Voordat u de ingescande nota of een via e-mail ontvangen nota online indient moet u controleren of uw nota aan deze voorwaarden voldoet.

1. De volgende gegevens dienen op de nota vermeld te staan:
– Relatienummer
– Naam
– Adres
– Woonplaats
– Geboortedatum van de persoon die behandeld is

Ontbrekende gegevens kunt u in de rechterbovenhoek op de nota schrijven. Vermeld geen andere zaken op de nota (bijvoorbeeld bankrekeningnummer). De nota kan anders niet automatisch worden verwerkt. Het duurt in dat geval langer voordat u antwoord krijgt van Zilveren Kruis.

2. Er kunnen maximaal 5 bestanden in één keer verstuurd worden
Een PDF mag uit meerdere pagina’s bestaan en wordt gezien als 1 bestand. Elke pagina mag maar één nota bevatten. Heeft u meerdere nota’s ingediend? De afwikkeling vindt mogelijk plaats op verschillende momenten. U ontvangt in ieder geval een bericht van Zilveren Kruis over alle door u ingediende nota’s.

Tips bij scannen en verzenden nota
– Scan de nota in goede kwaliteit (resolutie 72 dpi of meer)
– Alle tekst dient goed leesbaar te zijn (er mogen geen delen wegvallen)
– Iedere nota dient apart gescand te zijn, voeg geen nota’s samen
– Bestandsgrootte mag maximaal 5 MB zijn
– Toegestane bestandsformaten: PDF, JPEG
– Lukt het uploaden niet, kies dan een andere dpi waarde (zie gebruiksaanwijzing van uw scanner)
– Een nota die online is ingediend zal na een aantal dagen zichtbaar zijn op de pagina ‘Status Declaraties’.

Snel en gemakkelijk declareren met uw smartphone

Downloaden

Download voor iPhone
https://itunes.apple.com/nl/app/zilveren-kruis/id767486054

Download voor Android
https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.achmea.zka.declaratie

Download voor tablets en Windows
Voor tablets en Windows telefoons is er geen Zilveren Kruis app beschikbaar. Voor de iPad is het wel mogelijk om de iPhone app te gebruiken, deze werkt prima op de iPad.

1. Nota’s toevoegen
– U dient een profiel voor u en uw eventuele gezinsleden aan te maken
– Kies ‘Declareren’ en maak een scherpe en heldere foto van uw nota

Foto maken lukt niet?
Indien het maken van een foto niet lukt, dan is waarschijnlijk de app vastgelopen.

Oplossing
Sluit alle apps af en zet vervolgens uw telefoon uit en weer aan. Start vervolgens de Zilveren Kruis app en begin opnieuw.

U blijft op de pagina ‘Zorgpas’
Mocht het zo zijn dat u op de pagina ‘Zorgpas’ blijft, dan is de app waarschijnlijk vastgelopen. In dat geval dient u ook alles af te sluiten en uw telefoon opnieuw op te starten om daarna opnieuw de app te starten.

Alleen foto’s maken is mogelijk, uploaden niet
Het is alleen mogelijk om een foto van uw nota’s te maken. Het kiezen van een foto uit uw fotobibliotheek of het uploaden van een PDF of nota is niet mogelijk.

Zwart beeld?
Mocht het zo zijn dat u zwart beeld te zien krijgt bij het maken van een foto bij iOS / iPhone, dan heeft de app geen toegang tot de camera van uw telefoon.

Oplossing
– Ga naar ‘Instellingen’
– De app staat onderaan het hoofdscherm van ‘Instellingen’
– Klik de app aan
– Geef Zilveren Kruis toegang tot ‘Camera’

2. Nota’s versturen
– U kunt maximaal twee foto’s toevoegen. Verstuur één nota bestaande uit meerdere pagina’s of twee verschillende nota’s.
– Verstuur uw nota’s

3. Nota’s verwerken
– De behandeling van nota’s vindt plaats binnen 10 werkdagen
– Wanneer uw nota’s zijn verwerkt ontvangt u hiervan bericht
– Binnen 6 weken ontvangt u een declaratieoverzicht

Let op! Dit kan niet gedeclareerd worden via de app
– Zorgkosten in het buitenland
– Reiskosten voor eigen of openbaar vervoer
– Bezoek- of verblijfskosten

In dat geval dient u het declaratieformulier te downloaden en uit te printen. Vul het declaratieformulier in en maak hier een scan van. Verstuur de scan samen met uw nota’s via de website van Zilveren Kruis.

Bevestigingsscherm indien declaratie gelukt is
Wanneer het declareren gelukt is krijgt u een bevestigingsscherm te zien (Bedankt voor het indienen!) + groene V. Krijgt u dit scherm niet te zien, dan is het declareren via de app mislukt. Probeer het nog een keer. De App verstuurt geen bevestiging via e-mail. U krijgt dus alleen een bevestigingsscherm te zien wanneer de declaratie gelukt is.

Via Mijn Zilveren Kruis kunt u zien wanneer de nota in behandeling is genomen. Het in behandeling nemen van een declaratie kan 10 werkdagen duren. Via Mijn Zilveren Kruis is ook te zien wat de status is van de behandeling van uw nota (ontvangen, in behandeling of afgehandeld). In ‘Mijn Zorgverbruik’ kunt u al uw nota’s op een rij zien.

Wanneer is een declaratieformulier nodig?

In de meeste gevallen heeft u geen declaratieformulier nodig. Een declaratieformulier is wel nodig bij:
– Zorgkosten in het buitenland
– Reiskosten
– Bezoek- en verblijfskosten
– Declaraties voor de reisverzekering

Het is belangrijk dat u het juiste declaratieformulier uitprint. Vul deze vervolgens in. Het formulier dient u samen met de nota’s te versturen naar Zilveren Kruis. Dit is mogelijk per post. Het is ook mogelijk om het formulier te downloaden, invullen en opslaan en als bijlage mee te sturen bij de declaratie via de website. De app werkt niet voor declaratieformulieren.

Beschikbare Zilveren Kruis declaratieformulieren

Zilveren Kruis heeft een aantal declaratieformulieren die direct gedownload kunnen worden, dit zijn:
– Ziektekosten in het buitenland
– Reiskosten voor eigen of openbaar vervoer
– Reiskosten voor niet gecontracteerd taxivervoer
– Bezoek- of verblijfskosten
– Te declareren nota’s op uw reisverzekering

Snelheid afhandeling declaraties Zilveren Kruis

Zilveren Kruis behandelt declaraties binnen 10 werkdagen. U kunt dit volgen via Mijn Zilveren Kruis. Uiterlijk binnen 6 weken ontvangt u een declaratieoverzicht. Op dit overzicht kunt u de kosten vinden die vergoed worden door Zilveren Kruis en ook wordt uw eigen risico vermeld. Indien u na 6 weken nog niets heeft ontvangen kunt u het beste contact opnemen met de klantenservice van Zilveren kruis.

Declaratie zo snel mogelijk insturen

U dient uw nota’s zo snel mogelijk in te sturen. Spaar uw nota’s dus niet op tot het eind van het jaar. Nota’s kunnen tot 3 jaar na de behandeldatum of levering van zorg ingediend worden. Hierna worden nota’s niet meer betaald.

Het wijzigen van een rekeningnummer

Het is mogelijk om uw rekeningnummer te wijzigen, maar dit kan alleen via Mijn Zilveren Kruis of via de afdeling Klantenservice. Let op dat u uw nieuwe rekeningnummer NIET op de nota schrijft.