Twee maandtermijnen betalen wanneer je overstapt van energie, hoe zit dit?

Zakelijk internet vergelijken : KPN en Ziggo
6 februari 2016
energiebelasting
Energiebelasting verhoogd in 2016
12 februari 2016
Zakelijk internet vergelijken : KPN en Ziggo
6 februari 2016
energiebelasting
Energiebelasting verhoogd in 2016
12 februari 2016
Toon alles

Twee maandtermijnen betalen wanneer je overstapt van energie, hoe zit dit?

Moet jij nu ook opeens twee maandtermijnen betalen wanneer je overstapt van energie, hoe zit dit eigenlijk? Daarover stellen veel consumenten vragen, een reden voor ons om dit uit te zoeken dus. Zo ontvingen vele tienduizenden en zo mogelijk honderdduizenden klanten van de NLE, dit is de Nederlandse Energie Maatschappij, in de afgelopen maanden opeens 2 rekeningen die ze moesten betalen toen ze naar deze energiemaatschappij overstapten. De leverancier vertelt dat het daarmee wil voorkomen dat mensen hun rekeningen niet betalen. Ook bestaande klanten moesten plotsklaps een extra rekening vooraf betalen.

 

Veel energieleveranciers incasseren twee maandtermijnen

Nu is het niet zo dat NLE de enige is die plotseling ervoor heeft gekozen om bij nieuwe en bestaande klanten 2 maandtermijnen af te schrijven. Meestal de goedkoopste energieleveranciers incasseren twee maandtermijnen namelijk. Zo incasseert Budget Energie, Huismerk Energie en ook tegenwoordig Qurrent een 2-dubbele maandtermijn. Zodra energie wordt geleverd, innen zij deze bedragen bij de klanten. Ze innen het of in het begin van de maand of juist aan het eind van de maand. Andere energieleveranciers zoals Nuon, Eneco en ook Essent (de 3 leveranciers met de meeste klandizie in Nederland) laten hun klanten zelf bepalen wanneer de bedragen afgeschreven worden. In elk geval moeten de klanten van de Nederlandse Energie Maatschappij nog voordat de nieuwe maand ingaat de 2 rekeningen betalen. Dit is eenmalig, voor nieuwe en ook bestaande klanten. Sommige mensen komen daardoor in de problemen, omdat ze simpelweg in één keer veel te veel rekeningen voorgeschoteld krijgen. Overigens licht de Nederlandse Energie Maatschappij haar klanten hierover wel vooraf in. Een complete verrassing voor deze klanten is het dus niet.

 

Wanbetalingen tegengaan, zo zit dat!

Terugkomend op de eerste vraag: “Twee maandtermijnen betalen wanneer je overstapt van energie, hoe zit dit?” Nu veel energieleveranciers vanaf de eerste levering opeens 2 maantermijnen innen, rijst de vraag waarom ze dit doen. Dit heeft vooral te maken met wanbetalers. In feite wordt hierdoor de incasso naar voren geplaatst. Energie leveranciers leveren in dit geval niet eerst de energie en incasseren vervolgens een maandbedrag. Nee. Zij eisen van hun klanten dat ze eerst betalen en dan pas energie ontvangen. Dat sommige mensen daardoor in de problemen komen is een gegeven. Maar deze mensen kunnen wel om een betalingsregeling vragen.

 

Boetevrij opzeggen

Heeft je energiemaatschappij plotseling de voorwaarden veranderd? En moet je bijvoorbeeld nu opeens eenmalig 2 rekeningen betalen voordat je energie geleverd krijgt? Als een leverancier in de contractperiode zijn voorwaarden wijzigt, kan je altijd boetevrij je contract opzeggen.