TV van KPN steeds populairder, Ziggo levert in

PMA Plus extra voordeel bij uw zorgverzekering
12 december 2015
Overstappen naar een andere energieleverancier
16 december 2015
PMA Plus extra voordeel bij uw zorgverzekering
12 december 2015
Overstappen naar een andere energieleverancier
16 december 2015
Toon alles

TV van KPN steeds populairder, Ziggo levert in

KPN wist haar aandeel op de Nederlandse televisiemarkt in het derde kwartaal te vergroten ten koste van Ziggo. Uit een onderzoek van Telecompaper blijkt dat het marktaandeel van KPN met 0,4% toenam en daarmee uitkwam op 28 procent. Bij Ziggo was een daling van het marktaandeel waarneembaar van 0,5% en kwam daarmee uit op 52,8%.

Ziggo heeft moeite gelijkmatige daling marktaandeel kabel te stoppen

Ziggo loopt op dit moment tegen het probleem aan dat zij moeite geeft om de gelijkmatige daling van het marktaandeel van kabel te stoppen. Ziggo heeft onlangs het nieuwe Ziggo Sportkanaal gelanceerd. Dit TV-kanaal is gratis te bekijken voor alle abonnees van Ziggo. De verwachting is dat dit nieuwe product van Ziggo de daling van het aantal klanten (tijdelijk) weet te vertragen. Het kan zelfs lijden tot een toename van het aantal digitale TV-klanten.

Wat is Ziggo Sport?
Ziggo sport is een nieuw gelanceerd TV-kanaal van Ziggo. Alle klanten van Ziggo kunnen gratis naar Ziggo Sport kijken op kanaal 14. Het enige wat de klant nodig heeft is digitale televisie van Ziggo. Op Ziggo Sport kan live gekeken worden naar de mooiste voetbalduels in binnen- en buitenland, maar ook naar andere populaire sporten zoals tennis, rugby, golf, basketbal, atletiek en Formule 1. Het is zelfs mogelijk om naar live wedstrijden te kijken via de smartphone of tablet. Dit kan met de gratis te downloaden Horizon Go app van Ziggo. Niet genoeg aan Ziggo Sport? Voor echte sportfanaten is er Ziggo Sport Totaal. Hierbij krijgt een Ziggo klant zes premium sportkanalen waarop 24 uur per dag, 7 dagen per week sport wordt uitgezonden.

KPN zag moeilijkheden fusie Ziggo en UPC en maakte daar handig gebruik van

KPN maakte handig gebruik van de moeilijkheden die om de hoek kwamen kijken als gevolg van de fusie tussen Ziggo en UPC begin 2015. Dit deed ze door ontevreden Ziggo/UPC klanten naar zich toe te trekken. KPN sloot het derde kwartaal af met 2,2 miljoen TV-klanten. 1,8 Miljoen daarvan zijn IPTV-klanten. IPTV is een dienst waarmee digitaal TV gekeken kan worden via het internet. Internet en tv vergelijken  hebben wij ook opgenomen in onze  alles in 1 vergelijker. KPN won in het derde kwartaal 0,5% marktaandeel op de digitale TV-markt en kwam daarmee uit op een totaal van 31%. Ziggo is ondanks de daling in het derde kwartaal nog altijd marktleider met meer dan 4,1 miljoen klanten. 3,3 Miljoen daarvan maken gebruik van het digitale TV-aanbod van Ziggo, dat is een marktaandeel van 48% op de digitale TV-markt.

Marktaandelen aanbieders Nederlandse televisie

Bron: Onderzoek Telecompaper Dutch Televisiion Market, derde kwartaal 2015

Q3 2014
Ziggo: 55,2%
KPN: 25,8%
Andere TV-aanbieders: 19%

Q4 2014
Ziggo: 54,5%
KPN: 26,4%
Andere TV-aanbieders: 19,1%

Q1 2015
Ziggo: 53,9%
KPN: 27,1%
Andere TV-aanbieders: 19%

Q2 2015
Ziggo: 53,3%
KPN: 27,6%
Andere TV-aanbieders: 19,1%

Q3 2015
Ziggo: 52,8%
KPN: 28%
Andere TV-aanbieders: 19,2%

Totale TV-markt krimpt met 9000 aansluitingen

In het derde kwartaal van 2015 kromp de totale TV-markt met 9000 aansluitingen en kwam daarmee uit op 7,84 miljoen TV-kijkers. Het marktaandeel van digitale TV was 88 procent. Digitale televisie groeide met 0,4%, analoge televisie daalde met 4,2%. De omzet uit TV-abonnementen bedroeg volgens Telecompaper naar schatting 449 miljoen euro. In vergelijking met Q2 2015 is dat stabiel te noemen. Voor de komende jaren (tot 2019) is de verwachting dat de totale TV-markt zal blijven krimpen. De gemiddelde daling zal hierbij 0,5% per jaar zijn voor alle TV-aansluitingen. Vrijwel alle Nederlandse huishoudens hebben een TV-aansluiting. Er is een trend zichtbaar dat steeds minder huishoudens een extra aansluiting nemen voor een tweede TV. Men kiest er liever voor om TV en video te kijken via de smartphone, tablet of laptop. Er is zelfs al een trend in opkomst waarbij consumenten hun TV-abonnement opzeggen en ervoor kiezen om alleen TV en video te kijken via het internet.