Televisieabonnement neemt af in populariteit

iphone 7
Zeven voordelen van de iPhone 7
23 september 2016
internetter
De snelheid van het internet in Nederland stijgt gestaag
4 oktober 2016
iphone 7
Zeven voordelen van de iPhone 7
23 september 2016
internetter
De snelheid van het internet in Nederland stijgt gestaag
4 oktober 2016
Toon alles

Televisieabonnement neemt af in populariteit

tv kijken minder populair

Het leek lange tijd niet in populariteit af te nemen, televisie kijken. Toch lijkt op dit moment het internet de wedstrijd te winnen van televisie. Dit heeft er bijvoorbeeld mee te maken dat via internet ook televisie gekeken kan worden. Door deze vervanging is televisie eigenlijk niet meer nodig. Zo geeft 8% van de Nederlanders aan om binnen 2 jaar hun televisieabonnement op te zeggen omdat ze dit via internet kunnen doen. 5% wil dit ook, maar niet binnen 2 jaar. Dit zijn cijfers die voortkomen uit een onderzoek van Telecompaper. Wat vooral opvallend is, is dat dit cijfer verdubbeld is ten opzichte van een half jaar daarvoor.

 

Vooral jongeren, ouderen niet

De resultaten laten zien dat er vooral verschil is in leeftijd als het gaat om het opzeggen van het televisieabonnement. Van de jongeren, 12- tot 19-jarigen, zegt 13% dat ze het televisieabonnement niet nodig zullen gaan hebben, en van de leeftijdsgroep daarna, 20- tot 29-jarigen, zegt 12% het abonnement niet nodig te hebben. Tussen de 30 en 39 jaar geven mensen aan dat ze het abonnement niet meteen zouden opzeggen, maar 11% geeft aan het te overwegen. Boven de 65 jaar wil niemand het abonnement wegdoen. Ook willen mannen eerder het abonnement stoppen dan vrouwen, 5% van de vrouwen overweegt het, 10% van de mannen.

 

Live tv

Een grote reden om het abonnement wel aan te houden is volgens het onderzoek bijvoorbeeld live sport kijken. Steeds meer televisieaanbieders bieden pakketten aan waarbij bijvoorbeeld de Eredivisie op de voet gevolgd kan worden. Dit is nog niet aangeboden via het internet. Dit kan dus een reden zijn om het abonnement wel aan te houden. Daarnaast speelt mee dat de grote aanbieders zoals KPN en Ziggo vooral pakketten aanbieden waarin internet, televisie en telefonie zit. Dan houdt je televisie sowieso, omdat het in het pakket zit.

 

Internet

Het internet is dus in opkomst, ook als het gaat om televisie kijken. Want als het gaat om de krant lezen, of andere artikelen, dan was internet al een uitkomst. Mediabedrijven zoals nu.nl werken uitsluitend over het internet. De verwachting is dus nu dat de komende tijd het internet ook het televisie kijken zal gaan overnemen, waardoor televisieabonnementen in populariteit af gaan nemen.