Tegen de tijd dat je huidige mobiele abonnement afloopt, ga je natuurlijk nadenken over wat je daarna wilt. Overstappen of verlengen? Bij de meeste providers kun je twee maanden voor de einddatum van je huidige contract een verlenging aanvragen. Je provider zal je doorgaans daar zelf aan herinneren en je direct proberen te verleiden om voor verlenging te kiezen in plaats van over te stappen naar een concurrent. Dat doen ze door je bijvoorbeeld een mooie aanbieding te bieden voor een abonnement met de allernieuwste smartphone.
Sim only of toestel abonnement?
Maar misschien wil je helemaal geen nieuwe smartphone, omdat je oude het nog prima doet. Wanneer je kiest voor een sim only abonnement, dus een mobiel abonnement zonder smartphone, bespaar je aanzienlijk op de maandelijkse abonnementsprijs, omdat je dan geen dure telefoon in maandelijkse termijnen hoeft af te betalen. Bovendien is het sinds 1 januari van dit jaar zo dat een toestel abonnement als een vorm van krediet wordt beschouwd. Dit abonnement wordt dan ook geregistreerd bij het BKR. Hierdoor kan het in de toekomst lastiger zijn om een lening af te sluiten en kun je tot wel enkele duizenden euro’s minder hypotheek krijgen.
Verlengen of overstappen?
Om die reden is het dan ook verstandig om goed na te denken wanneer je gaat verlengen. Een mooi aanbod voor een nieuwe smartphone bij je abonnement kan verleidelijk zijn, maar heeft dus ook negatieve kanten. Is je huidige toestel nog prima in orde, dan is het wellicht verstandig om wel te verlengen, maar over te schakelen op sim only. Verlengen bij je huidige provider heeft altijd een groot voordeel ten opzichte van overstappen naar een andere. Je betaalt bij verlengen geen aansluitkosten. En natuurlijk weet je bij je huidige provider wat je hebt, qua kwaliteit en service.
Sim only als tussenstap
Je abonnement verlengen doe je over het algemeen voor één of twee jaar. Wanneer je kiest voor sim only, heb je bij veel providers ook de optie om voor een maandelijks opzegbaar abonnement te kiezen. Dat kan verstandig zijn, omdat je dan op het moment dat je oude mobiel het toch begeeft, niet aan een langlopend contract zonder toestel vastzit. In dat geval zou je dan zelf een nieuwe smartphone moeten kopen. Bij een maandelijks opzegbaar abonnement heb je dan echter de mogelijkheid om direct op te zeggen en alsnog voor een toestel abonnement te kiezen.
Ingangsdatum nieuwe abonnement
Het is belangrijk om te onthouden dat een nieuw abonnement altijd pas ingaat op de datum dat je huidige contract eindigt, ook al heb je de verlenging al twee maanden van tevoren geregeld. Als je gebruik maakt van een tijdelijke aanbieding, blijft die uiteraard wel gewoon geldig. Ook je telefoonnummer zal na verlenging gewoon hetzelfde blijven. Mocht je toch over willen stappen naar een andere provider, dan kun je tegenwoordig ook bij iedere provider gewoon je telefoonnummer meenemen. Dat heet nummerbehoud. Overstappen kan zeker de moeite waard zijn, omdat veel providers vaak mooiere aanbiedingen hebben voor nieuwe klanten dan voor bestaande abonnees.