Door simlock kan je geen andere simkaart gebruiken
Providers bieden telefonie abonnementen aan met een telefoon inclusief die meestal twee jaar duren. In die twee jaar betaal je elke maand een stukje van die telefoon af. Je kan in die tussentijd geen andere simkaart gebruiken dan de simkaart die de provider jou heeft gegeven. Ze hebben dan een simlock op de telefoon gezet. Dat doen ze omdat je dan niet tussentijds een andere sim in de telefoon kan doen en daarmee gaat bellen en/of internetten. Je zit dus aan hen vast totdat je contractduur over is. Als die tijd is aangebroken kan je kijken welke sim only voor jou het beste is.
Bel of dien online verzoek bij je provider in voor simlock vrij maken
Als je eenmaal een passend sim only abonnement hebt gevonden is het belangrijk dat je de telefoon die je gebruikt eerst simlock vrij maakt. Want als je een sim only afsluit krijg je een nieuwe simkaart en die werkt niet voordat je telefoon simlock vrij is. Je kan hiervoor contact maken met je provider. Bij de ene provider kan je telefonisch een simlock aanvragen en bij de ander kan je online een verzoek indienen en dan krijg je per email een code toegestuurd waarmee je de telefoon in één keer simlock vrij maakt. Het is dus helemaal niet moeilijk om je telefoon simlock vrij te maken, je moet er alleen aan denken dat je huidige abonnement afgelopen is of bijna is afgelopen.