Kun je als jongere een goedkope autoverzekering afsluiten?
31 maart 2017Vijf tips voor een optimaal en snel thuisnetwerk
9 april 2017Nederlanders zijn steeds vaker op het internet te vinden. We surfen, shoppen, facebooken, twitteren en gamen erop los. Gemiddeld zijn we meer dan twee uur per dag online actief. Hiervoor gebruiken we het vaakst onze smartphone, gevolgd door onze laptop en daarna de tablet en desktop computer. Vorig jaar bezocht ongeveer de helft van de Nederlanders van 13 jaar en ouder nieuwssites en sociale media via hun smartphone. Dat is een stijging van 4 procent in vergelijking met 2015.
Verschillen per leeftijd
Vooral bij 50-plussers is internet op de mobiele telefoon aan een opmars bezig. In een jaar tijd verdubbelde het aantal keren dat deze groep online was op hun smartphone. Toch is bij dit deel van de bevolking de tablet nog altijd favoriet. Van de jongeren onder de 34 jaar gebruikt ruim twee derde zijn of haar smartphone voor online activiteiten. Opvallend in 2016 was de Pokémon hype, waardoor in de maand augustus maar liefst 25 procent van de jongeren tussen de 13 en 34 jaar met de telefoon in de hand over straat liep op zoek naar de animatiefiguurtjes.
Informatie zoeken
Maar wat doen we dan zoal allemaal online? We zoeken vooral naar informatie en gebruiken daarvoor alle denkbare online media. Via onze smartphone luisteren we steeds meer naar muziek, vooral via apps als Spotify en kijken we naar films en video’s, bijvoorbeeld via YouTube en Netflix. De laptop en tablet zijn vooral in trek als het gaat om de meer traditionele media in een digitaal jasje: we lezen er de krant en tijdschriften op. Ook worden deze apparaten het meeste gebruikt om digitale tv op te kijken, maar ook om gewoon te surfen op het web.
Sociale media
Het bereik van sociale media wordt alsmaar groter. Sinds 2014 nam het bereik van Facebook toe van 76 naar 84 procent. YouTube groeide in diezelfde periode van 66 naar 80 procent. En het percentage mensen dat LinkedIn en Twitter gebruikte nam toe van respectievelijk 29 en 34 procent naar 35 en 38 procent. Als we kijken naar de totale lijst van online platforms die we in Nederland het meest bezoeken, dan staat Google al jaren op de eerste plek met een bereik van ruim 89 procent, gevolgd door Facebook en YouTube. In de top 10 vinden we ook nog onder andere Marktplaats en Messenger. Snelste stijgers zijn Instagram, Netflix en Spotify.