Het is voor jongeren vaak lastig en duur om een goede en goedkope autoverzekering af te sluiten. Tot 25 jaar betaal je bij de meeste verzekeraars een hogere premie. Deze premietoeslag wordt berekend vanwege het feit dat verzekeraars jongeren als een risicogroep zien, omdat ze verhoudingsgewijs vaker bij ongelukken betrokken zijn. Maar verzekeraars wegen ook andere zaken mee bij het vaststellen van de premie, zoals het type auto waar je in rijdt, het gewicht en vermogen van je auto en zelfs de regio waar je woont.
De meeste verzekeraars accepteren je vanaf 18 jaar, sommige zelfs al iets eerder. Maar er zijn er ook een aantal, die een hogere leeftijdsgrens hanteren. Bij Inshared bijvoorbeeld, moet je ten minste 21 jaar oud zijn. Promovendum accepteert klanten vanaf 22 jaar en voor een aantal van hun verzekeringen moet je zelfs ten minste 25 jaar zijn. Aegon hanteert een minimale leeftijd van 26 jaar. Behalve een minimale leeftijd, zijn er ook diverse verzekeraars die een extra eigen risico hebben voor jonge automobilisten.
Wanneer je op zoek gaat naar een goede autoverzekering, staar je dan niet blind op de hoogte van de premie alleen. Accepteer dat het lastig wordt om een goedkope verzekering te vinden en kijk vooral heel goed naar de voorwaarden en de dekkingen. Je kunt beter iets meer betalen voor een goede verzekering dan voor een lage premie te gaan en er later achter te komen dat de dekking beroerd is. Check dus bijvoorbeeld goed wat voor hulp er vergoed wordt bij pech en wat je uitgekeerd krijgt wanneer je auto total loss raakt. Een handig hulpmiddel om wat op de premie te besparen is om te gaan autoverzekeringen vergelijken.
De premie van je autoverzekering zal waarschijnlijk niet goedkoop zijn. Er zijn jongeren die ervoor kiezen om de verzekering dan maar af te sluiten op naam van hun vader of moeder, om zo van een lagere premie te profiteren. Over het algemeen is dit niet toegestaan. Bij sommige verzekeraars mag het wel, maar er gelden dan wel strikte voorwaarden. Zo moet je nog bij je ouders in huis wonen en jij moet degene zijn die het meeste in de auto rijdt. Nadeel aan deze constructie is echter wel dat je zo geen schadevrije jaren op zal bouwen.