Per 1 augustus houdt KPN op met het aanbieden van een opslagdienst in de vorm van een cloud. Vanaf mei is het al niet meer mogelijk om bestanden in deze cloud te uploaden, maar vanaf 1 augustus zal de dienst volledig verdwijnen en zullen de bestanden van alle klanten daarmee ook verwijderd worden. Aan de hand van een brief is duidelijk gemaakt naar de klanten toe dat de dienst gaat verdwijnen en dat de bestanden die zij nog hebben opgeslagen in de cloud verplaatst moeten worden naar bijvoorbeeld Dropbox of Google Drive.
Er is niet duidelijk gezegd waarom KPN stopt met de dienst. Tweakers speculeert dat mogelijk de vele concurrentie op het gebied van opslagdiensten ervoor heeft gezorgd dat KPN heeft besloten met de dienst. Zo is er bijvoorbeeld de gratis dienst Dropbox, maar ook Google Drive, een opslagdienst die automatisch bij een Gmail-account gegeven wordt. UP heeft niet lang bestaan, want het is in 2014 opgericht. Na 2 jaar is het dus mooi geweest voor de dienst en houdt deze op te bestaan. Echter is het jammer, want KPN is de enige internet provider geweest die zo’n soort dienst aanbood. Vanaf het begin kregen klanten met glasvezel internet 25GB opslagruimte, met normaal internet kreeg je 5GB. Verder was de opslagruimte uit te breiden tegen betaling.
Opvallend is wel dat KPN op hun site zelf ook spreekt over Dropbox als alternatief voor UP. UP zit bij een internetabonnement van KPN in, maar voor Dropbox moet je een apart account aanmaken. Waarom deze concurrent gemeld wordt in de uitleg over UP is onduidelijk. Misschien dat dit gedaan is om alvast klanten er op voor te bereiden dat UP verdwijnt en ze kennis te laten maken met een alternatieve dienst die in principe hetzelfde aanbiedt. Het is wel jammer, omdat Dropbox beduidend minder opslagruimte biedt dan als je klant was bij KPN met glasvezelinternet. Je gaat bij Dropbox van 25GB naar 2GB. Een beter alternatief is dan Google Drive, daar krijg je in elk geval 15GB opslagruimte, maar moet je wel een Gmail-account hebben.