Vrijwel de meeste ADSL- providers proberen klanten binnen te halen door alleen de topsnelheden te vermelden. Zij adverteren bijvoorbeeld als volgt: “Je kan een internetsnelheid halen tot 50 mb/ps. Echter, wat zij niet duidelijk benoemen is welke minimumsnelheid je gegarandeerd krijgt. Haal jij de beloofde snelheid niet? Dan kan je stappen ondernemen. Maar eerst een tip: Je kan online inzien wat de verwachte snelheid is van je internet indien je een abonnement bij een provider afsluit. Dat kan bijvoorbeeld op de website van Scarlet. Door je postcode in te voeren krijg je te zien wat de mogelijke bandbreedte is die op jouw adres beschikbaar is. Het heeft geen zin om bijvoorbeeld snel glasvezelinternet af te nemen indien de snelheden op je adres niet gehaald kunnen worden. Maar laten we het eerst hebben over de beloofde internetsnelheid en wat je kan doen indien deze lager is dan waarmee geadverteerd werd.
Wat te ondernemen indien je de internetsnelheid niet haalt?
Is je internetsnelheid lager dan waarmee is geadverteerd? Dan kan je eerst zelf op zoek gaan naar een oorzaak en mogelijke oplossing. Doe bijvoorbeeld een ‘speedtest’ dit is je internetsnelheid meten. Programma’s daarvoor kan je online vinden. Je hoeft niets te downloaden. Mogelijk moet je wel een bestand uploaden. Controleer daarnaast of je gebruik van goede splitters en coaxbekabeling maakt. Goedkope bekabeling kan nogal eens wat data onderweg verliezen. Upgrade je besturingssysteem van je vaste computer indien je nog werkt met een ouder systeem. Controleer ook of je een router gebruikt die de internetsnelheid aan kan. Dit wordt nogal vaak over het hoofd gezien. Maak je gebruik van draadloos internet? Draadloos internet lekt veel data, waardoor je het beste gebruik kan maken van een kabel. Sommige anti virussoftware op computers vertragen behoorlijk. Wellicht kan je op zoek gaan naar betere software. Is het probleem nog niet verholpen? Neem dan contact op met je provider en leg hen het probleem voor. Wordt er vervolgens geen oplossing voor je gevonden, dan kan je een brief sturen naar de klachtencommissie van de betreffende provider.