Energiecontract afsluiten aan de deur verstandig of niet?

hepatitis c
Chronische hepatitis C vergoed vanuit de zorgverzekering
1 oktober 2015
tv kijken
Tijdelijk alle Ziggo Alles-in-1 pakketten € 34,95 per maand
2 oktober 2015
hepatitis c
Chronische hepatitis C vergoed vanuit de zorgverzekering
1 oktober 2015
tv kijken
Tijdelijk alle Ziggo Alles-in-1 pakketten € 34,95 per maand
2 oktober 2015
Toon alles

Energiecontract afsluiten aan de deur verstandig of niet?

deur verkoop energie

Misschien heeft u zelf ook al weleens iemand aan de deur gehad die u een energiecontract probeerde te verkopen. Dit soort verkopers staan ook weleens in de stad of in de winkel. Vooral het MKB Collectief en Nuon zetten deurverkoop grootschalig in. Waar deze verkopers gebruik van maken is dat ze een hele leuke actie voor u hebben en u hiermee overrompelen. U doet er verstandig aan om goed te kijken om wat voor soort actie het gaat alvorens u besluit hierop in te gaan.

Colportage

Huis-aan-huis verkoop wordt colportage genoemd. Indien aan de deur, op straat of in de winkel een energiecontract wordt verkocht, dan gelden er regels voor verkopers. Deze speciale regels zijn opgesteld door de overheid en hier moeten verkopers zich aan houden. De regels zijn van toepassing op producten en diensten die aan de deur of op straat worden aangeboden en duurder zijn dan 50 euro. De regels zijn ook op toepassing op verkopers die in de winkel u een energiecontract willen verkopen.

De regels

Duidelijke informatie
De verkoper is verplicht u duidelijke informatie te geven over het energiecontract.

Naam en bezoekadres
De verkoper moet zijn naam en bezoekadres aan u doorgegeven.

Misleiding is verboden
Het is een verkoper verboden u te misleiden. Het is dus bijvoorbeeld niet toegestaan dat de verkoper doet alsof hij bij een ander bedrijf werkt.

Productsplitsing is niet toegestaan
De verkoper mag een product nooit splitsen in meerdere koopcontracten om zodoende onder de 50 euro uit te komen.

Verkopen wanneer u het niet kunt betalen is niet toegestaan
Een verkoper mag u niet iets proberen te verkopen wanneer de deze weet dat u het niet kunt betalen.

Kopie van contract
U hebt recht om direct een kopie te krijgen van het energiecontract dat u hebt ondertekend. De inhoud van het contract moet u terug kunnen lezen. De kopie of bevestiging dient op papier aan u te worden overhandigd. Indien u deze per e-mail wilt ontvangen dan moet u dit bij de verkoper aangegeven. Verstandiger is om direct een kopie te vragen.

Bedenktijd
In het energiecontract dient vermeld te staan dat u een bedenktijd hebt van 14 dagen. Mocht u binnen 14 dagen beslissen de energie-aanbieding toch niet te willen, dan dient er in het energiecontract te staan hoe en bij wie u kunt melden dat u het energiecontract toch niet wilt. In het contract dienen naam en adres van de het energiebedrijf vermeld te staan. Mocht u het energiecontract niet willen, dan dient u binnen 14 dagen aan de verkoper te laten weten dat u hiervan afziet. De datum van verzending van uw opzegbrief geldt als opzegdatum. Het beste kunt u de opzegging aangetekend opsturen.

Bij energiecontracten dient u contact op te nemen met de energieleverancier waar het contract bij is afgesloten. Indien u problemen ondervindt met deze energieleverancier dan kunt u het beste dit doen:

1. Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekeraar of ga naar een juridisch loket.
2. Stuur uw klacht naar de Geschillencommissie. Voor Energie en Water is er een speciale geschillencommissie binnen de SGC aanwezig.

Website: www.degeschillencommissie.nl
Telefoonnummer: 070-3105310

Adres:
Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC)
Postbus 90600
2509 LP Den Haag

Laat u niet overrompelen

Het belangrijkste is om u niet te laten overrompelen door de verkoper. U bent de potentiële klant (klant is koning). Indien u vragen hebt, stel deze dan aan de verkoper en teken absoluut niets waar u geen vertrouwen in hebt of wanneer u twijfelt. De verkoper wil u graag een energiecontract verkopen, maar u hebt het recht alle informatie in te winnen die u nodig hebt om tot een juiste aankoopbeslissing te komen. Ziet u de aanbieding niet zitten? Sluit het gesprek dan af en doe de deur dicht of loop weg.

Enkele belangrijke vragen die u niet mag vergeten om te stellen aan de verkoper:
– Wat is de looptijd van een energiecontract?
– Wat voor energie koop ik? Is dat groene energie, vergroende energie of grijze energie?
– Hoe milieubewust is de energieleverancier?
– Wat zijn de exacte energietarieven?
– Wat zijn de leveringskosten (voorheen heette dit vastrecht)?
– Is in de aanbieding de welkomstbonus al meegerekend? Wanneer ontvang ik de welkomstbonus en wat zijn de voorwaarden van deze bonus?
– Waarop is de vergelijking precies gebaseerd (klopt deze wel)?
– In hoeverre wordt er rekening gehouden met mijn huidige energiecontract? Kan mijn huidige energiecontract boetevrij opgezegd worden?
– Indien er sprake is van een boetebedrag, wordt deze dan vergoed door de nieuwe energieleverancier en wat zijn de voorwaarden hiervan?

Controleer de aanbieding en het energiecontract op de volgende punten

Tarieven
Kijk allereerst naar de tarieven van de energieleverancier. Wat betaalt u voor stroom, gas en leveringskosten?

Looptijd contract
Hoelang wilt u vastzitten aan een contract? Vaak gaat het bij energie-aanbiedingen van colporteurs om contracten voor meerdere jaren. Het is verstandig goed na te denken of u wel vast wilt zitten aan een energiecontract voor meerdere jaren. Ieder jaar wijzigen de energietarieven en daarom kan het juist aantrekkelijk zijn om ieder jaar opnieuw energieleveranciers te vergelijken.

Controleer de vergelijking van de verkoper
Een bekende truc van verkopers is dat ze u een bepaalde vergelijking met concurrenten voorhouden. Echter wordt deze vergelijking vaak rooskleuriger voorgesteld dan deze in werkelijkheid is. Vaak worden letterlijk appels met peren vergeleken. Op het moment dat een verkoper een vergelijking maakt met gegevens over uw verbruik let er dan op dat de vergelijking wel echt klopt. Door verkopers wordt vaak geen rekening gehouden met actietarieven van concurrenten maar wordt er vergeleken met standaard contracten van energieleveranciers. Let er ook op dat er geen vergelijking wordt gemaakt met termijnbedragen. Zoals u misschien wel weet ligt een vastgesteld termijnbedrag in een jaar vaak hoger of lager dan de werkelijke kosten die u jaarlijks van een energieleverancier gepresenteerd krijgt. Kijk dus naar uw werkelijke energieverbruik.

Let op de welkomstbonussen
Verkopers verwerken vaak ook de welkomstbonussen in de aanbieding. Een welkomstbonus wordt pas achteraf uitgekeerd en hier zijn vaak strenge voorwaarden aan gekoppeld. Contracten vergelijken waarbij al rekening is gehouden met welkomstbonussen is dan ook niet representatief.

Ingang energiecontract en eventuele opzegboete
Mocht het zo zijn dat u ingaat op een aanbieding, controleer dan goed wanneer het energiecontract ingaat. Het nieuwe energiecontract dient aan te sluiten op uw huidige contract. Mocht deze direct ingaan, dan kunt u te maken krijgen met een opzegboete die u moet betalen aan uw oude energieleverancier. Let er ook goed op of de overstapboete van de oude energieleverancier door de nieuwe energieleverancier wordt vergoed. Vergeet daarom zeker niet naar de voorwaarden te vragen. Vraag bijvoorbeeld of de overstapvergoeding voor ieder type energiecontract geldt en op welke manier deze vergoed wordt (automatisch of zelf regelen). Vraag ook na wanneer u de overstapvergoeding ontvangt. Controleer ook of u echt de volledige opzegboete ontvangt. De opzegboete kunt u vinden op de eindafrekening van uw oude leverancier.

Handige tips

1. Vraag aan de verkoper of deze zich kan legitimeren (zowel met legitimatiebewijs als bewijs van energiebedrijf).
2. Wees kritisch en vraag zoveel informatie als u nodig hebt om tot een juiste aankoopbeslissing te komen.
3. Laat u zich niet overrompelen door de verkoper en denk eerst goed na over de aanbieding.
4. Teken nooit iets waarbij niet duidelijk is waarover het gaat of wanneer u twijfelt.
5. Hebt u geen interesse? Laat dit de verkoper dan duidelijk weten en sluit de deur of loop weg.

Aanbiedingen aan de deur niet aantrekkelijker dan online

Energie-aanbiedingen die door verkopers aan de deur, in de stad of in de winkel worden gedaan zijn vaak niet voordeliger dan aanbiedingen die online gevonden kunnen worden. Verkopers kosten een energiebedrijf nu eenmaal geld en die kosten wil het energiebedrijf graag terughalen. Verkopers zijn extra gemotiveerd om u een energiecontract te verkopen aan u, omdat het inkomen van deze verkopers gekoppeld is aan het aantal energiecontracten dat ze verkopen. Eigenlijk kunt u veel beter online energieleveranciers met elkaar vergelijk. U kunt dit op uw gemak doen en de kans dat u tot een juiste aankoopbeslissing komt is veel groter dan dat u snel gaat voor een energie-aanbieding van een verkoper. Energie vergelijken is daarom aan te raden voordat u in zee gaat met een energieleverancier.

Sticker op de deur

Mocht u niet lastig gevallen worden door verkopers aan de deur, dan kunt u op internet een sticker voor op de voordeur kopen waarop staat dat u geen colporteurs aan de deur wenst.