Je meterstanden doorgeven aan je netbeheerder of energieleverancier is niet zo moeilijk. Iedereen kan dit doen. De meterstanden geven altijd heel precies aan hoeveel gas en/of stroom je verbruikt hebt. De standen hebben leveranciers van energie altijd nodig om te kunnen berekenen hoeveel je eventueel moet bijbetalen of hoeveel je terugkrijgt van de leverancier indien je minder hebt verbruikt dan verwacht. Vrijwel alle energieleveranciers hebben je meterstanden nodig indien het volgende aan de orde is:
Je bent een nieuwe klant geworden van een leverancier

Je verhuist naar een ander huis

Sowieso zijn de standen ieder jaar nodig, zodat een jaarafrekening kan worden opgesteld

 

Verhuizen

Ga je binnenkort verhuizen? Het is verstandig om dan minimaal binnen 1 week de meterstanden aan je leverancier door te geven. Je leverancier heeft deze nodig om een eindafrekening op te maken. Ook heeft je nieuwe energieleverancier de meterstanden nodig om een inschatting te kunnen maken voor het toekomstige energieverbruik. Op basis daarvan wordt je maandelijkse voorschot bepaald. Heb je per ongeluk een verkeerde meterstand doorgegeven? Sein je oude en nieuwe leverancier dan direct in en leg hen de situatie voor. Geef je te laat of helemaal geen meterstanden door? Dan wordt er voor jou een berekening gemaakt. Dit valt meestal uit in je nadeel. Deze gecalculeerde inschatting wordt geschat op basis van je historische verbruik en dat van eventuele bewoners die voor jou in de woning hebben gewoond. Of het landelijk gemiddelde wordt genomen. Eens in de drie jaar heeft je netbeheerder ook de meterstanden nodig. Zij voeren een controlemeting uit. Dit is verplicht vanuit de overheid. Er komt in dat geval een meteropnemer bij je thuis. In sommige gevallen moet je echter zelf de gegevens doorgeven. Met de komst van de slimmer meter is het echter steeds minder vaak nodig om meterstanden door te geven of om je meter op te laten nemen. De standen zijn immers op afstand uit te lezen.