De vraag of je een slimme meter mag weigeren beantwoorden we op deze pagina. Allereerst willen we melden dat een slimme meter weigeren niet zo’n verstandige keuze is. Je laat dan de mogelijkheid liggen om energie te besparen. Er zijn diverse netbeheerders die aangeven dat, sinds de slimme meter is geïntroduceerd en al volop door monteurs wordt geinstalleerd bij consumenten thuis, er toch nog veel klanten zijn die deze slimme meter weigeren. Bepaalde klanten geven aan hun netbeheerder aan dat zij de meter willen weigeren terwijl andere consumenten gewoon geen gehoor geven als monteurs de meter willen plaatsen, terwijl er speciaal een afspraak daarvoor is gemaakt. Wat kan jij doen indien je de slimme meter wilt weigeren? Dan zijn er voor jou twee mogelijkheden. Je kunt allereerst de slimme meter uit laten zetten. Dit noemen we ook wel ‘administratief uitzetten’. Maar je hebt ook de vrijheid om de meter te weigeren. Hoe weiger je de slimme meter?
Slimme meter weigeren. Hoe gaat dat in zijn werk?
Misschien wist je het nog niet zeker maar de slimme meter is niet verplicht. Indien je deze meter niet wilt, dan mag je deze gewoon weigeren. In dat geval ontvang je een digitale meter. Deze meter heeft geen zogenoemde communicatiemodule. In bepaalde gevallen is het ook mogelijk dat je de oude, analoge meter behoudt. Uiteraard totdat deze versleten is. Wat ook mogelijk is dat je de slimme meter wel gewoon laat installeren maar niet alle mogelijkheden daarvan gebruikt. Je kan hem in dat geval door je netbeheerder uit laten zetten. Deze kan in zo’n geval niet meer communiceren op afstand. In principe komt de meter dan overeen met de gewone digitale of analoge meter en biedt het voor jou weinig extra’s. In deze gevallen moet je zelf je meterstanden doorgeven aan je netbeheerder. Het is daarnaast ook veel lastiger om te besparen op energie, omdat je minder inzicht hebt in je verbruik. Je zal je verbruik daarom zelf handmatig moeten bijhouden.
Belangrijk: Weiger je de slimme meter maar bedenk jij je pas op een later moment dat de weigering niet zo’n slimme keuze was? Uiteraard kan je altijd een slimme meter opnieuw aanvragen. Wel mag de netbeheerder hier eventueel extra kosten voor in rekening brengen