Je wordt afgesloten door je energieleverancier, wat kan je in zo’n geval zelf doen?
Word je binnenkort mogelijk afgesloten van stroom en gas door de leverancier? Dan zit je in een lastig pakket. Toch is een dergelijke afsluiting wel degelijk te voorkomen of op te lossen. We informeren je op deze pagina wat je kan doen om een dreigende afsluiting te voorkomen.
Wat moet je doen een afsluiting van energie?
Je kan in Nederland worden afgesloten door een energieleverancier en/of ook door de netbeheerder in je regio. Indien een energieleverancier besluit je af te sluiten, dan zal de energielevering zelf echt niet meteen door de leverancier worden stopgezet op het woonadres. Wel wordt het contract opgezegd door je energieleverancier. Indien dat gebeurt is, dan zal de netbeheerder je op den duur ook afsluiten van energie en ontvang je op den duur dus geen stroom en/of gas meer. Hieronder geven we aan welke stappen je moet ondernemen om dit te voorkomen! Lees de tips aandachtig door, dit scheelt je veel gedoe en zorgen.
Stappenplan
We proberen per situatie aan te geven wat je moet doen om een afsluiting te voorkomen. Lees deze informatie vooral zorgvuldig door. Je weet dan in elk geval wat je te doen staat.
Betalingsachterstanden
Nu is het zo dat een leverancier je bij een mogelijke wanbetaling altijd de mogelijkheid heeft een contract eenzijdig op te zeggen. Maar voordat iets dergelijks mag gebeuren, moeten zij allereerst een betalingsherinnering sturen. Reageer je na deze herinnering niet en wordt er niet betaald? In dat geval ontvang je een aanmaning. Betaal je deze ook niet, dan is er de mogelijkheid om aan de leverancier in kwestie een betalingsregeling voor te leggen. Doe dit waar mogelijk! De meeste leveranciers hebben graag dat klanten hun rekeningen betalen. Vraag je een betalingsregeling aan, dan wordt dit maar al te graag geaccepteerd. Betaal je echter je rekeningen nog niet terwijl je een betalingsregeling getroffen hebt? Dan zal de energieleverancier jouw energiecontract eenzijdig opzeggen. Je ontvangt een bericht ‘einde levering’. Deze wordt ook naar jouw netbeheerder gestuurd. Je hebt vanaf dat moment nog wel de mogelijkheid om iets te ondernemen. Doe dit binnen 10 dagen. Je hebt eventueel de mogelijkheid om een spoedaanvraag in te dienen binnen 10 dagen bij een andere leverancier. Mogelijk betaal je dan wel een borgsom voordat men je accepteert.
Er is sprake van fraude
Is er sprake van fraude? Heb je bijvoorbeeld met de energiemeters geknoeid of heb je illegaal energie afgenomen? In vrijwel alle gevallen wordt door de energieleverancier dan direct het contract opgezegd. Je kan dan alleen nog een spoedaanvraag indienen bij een andere leverancier voor energie. Je betaalt dan een borgsom maar het kan ook zijn dat een nieuwe leverancier je niet accepteert.
Spoedinhuizing aanvragen
Stel, je hebt al eventjes geen energie meer. Wat je dan kan doen is een spoedinhuizing aanvragen bij een nieuwe energieleverancier. Je meld je allereerst aan bij een andere energieleverancier en geeft aan dat je met spoed energie nodig hebt. Heb je meteen energie nodig, neem dan altijd telefonisch contact op met een energieleverancier. Vergeet niet dat je verplicht bent alsnog het resterende bedrag dat je hebt openstaan bij je oude leverancier, dient te betalen. Levert je nieuwe leverancier eenmaal energie aan huis, dan wordt dit aan je netbeheerder doorgegeven. Zelf moet je er voor zorgen dat je aansluiting weer in orde wordt gemaakt. Het heraansluiten van energie kost wel geld. Netbeheerders mogen zelf de hoogte daarvan betalen. Reken in de meeste gevallen op enkele honderden euro’s. Is de heraansluiting een feit? Dan kan je meteen gebruik maken van energie van je nieuwe energieleverancier!