Waarom een gedragscode voor energie? De gedragscode werd enige tijd geleden in het leven geroepen om met name het consumentenvertrouwen te vergroten in de vrije energiemarkt. Zoals je wellicht weet is de energiemarkt in 2004 vrijgegeven. Consumenten kunnen nu zelf hun energieleverancier kiezen, waar de consumenten voorheen maar 1 keuze of een beperkte keuze hadden. Wat de Gedragscode Energie concreet voor jou betekent is dit:  Alle klanten moeten vooraf schriftelijk worden gewezen op het feit dat ze een bedenktijd hebben. De bedenktijd is wettelijk op 2 weken vastgesteld door de overheid. Ook moet er altijd een klachtenprocedure door de energieleverancier aanwezig zijn.

 

Energiekamer houdt toezicht op energieleveranciers

De Energiekamer houdt toezicht op de energieleveranciers. Zij controleert onder meer of alle leveranciers van energie, die deze gedragscode hebben ondertekent,  zich aan al die afspraken houden. De Energiekamer beoordeelt tevens of de consumenten in kwestie worden voorzien van betrouwbare adviezen en informatie, voordat ze een daadwerkelijke keuze maken voor een leverancier. Er worden door de Energiekamer strenge sancties opgelegd wanneer afspraken niet nagekomen worden. Je kan online nagaan welke leveranciers deze code hebben ondertekend door te zoeken op “Gedragscode Energie, alle leveranciers”.