Veel mensen kijken of uit naar de eindafrekening van de energieleverancier of zien deze met een bezwaard gevoel tegemoet. Afhankelijk van je energieverbruik kan je op het eind van het jaar geld tegemoet zien of moet je bijbetalen. De eindafrekening van je energieleverancier ontvang je alleen indien je overstapt naar een andere leverancier of indien je verhuist. Je kan in de eindafrekening achterhalen hoeveel energie je daadwerkelijk hebt verbruikt. Stap je over naar een nieuwe leverancier voor energie? Dan zal dit bedrijf bij je netbeheerder om je meterstanden vragen. Je vorige leverancier moet deze gegevens binnen vijftien werkdagen na je overstap van energie (of verhuizing) aan de netbeheerder doorgeven. Je moet zelf ook binnen vijftien werkdagen de meterstanden doorgeven. Om een goede inschatting van je verbruik te kunnen maken moet je de meterstanden tijdig doorgeven.
Geef je meterstanden op tijd door!
Zorg ervoor dat je altijd tijdig de meterstanden doorgeeft. Doe je dit niet? Dan maakt de leverancier een schatting van je verbruik. Uiteindelijk kan deze schatting ertoe leiden dat je nota lager of hoger uitvalt. Je ontvangt overigens van je energieleverancier een bericht dat je de meterstanden moet doorgeven. Het is belangrijk dat je, na je verhuizing of overstap, altijd de eindafrekening van je oude leverancier controleer.
Eindafrekening controleren
Zoals we hiervoor al schreven is het belangrijk om altijd je eindafrekening zorgvuldig te controleren. Deze rekening ontvang je binnen zes weken nadat je bent overgestapt of verhuisd. Op de eindafrekening staan de meterstanden zoals de energieleverancier die heeft ontvangen. Deze kan je naast de meterstanden leggen die je hebt doorgegeven. Kloppen de meterstanden van de energieleverancier niet? Omdat ze bijvoorbeeld zijn geschat? In dat geval is het belangrijk dat je direct contact met je leverancier opneemt. Doe dit zo snel mogelijk, het liefst binnen twee weken nadat je de eindafrekening ontvangen hebt. Gebruik als brief die je richt aan je oude leverancier een voorbeeldbrief, die je op de website van ConsuWijzer kunt vinden. Je energieleverancier is dan in staat om tijdig contact op te nemen met je netbeheerder. Zij gaan vervolgens allebei na of de standen gewijzigd kunnen worden. Neem zelf contact op met je nieuwe energieleverancier en leg uit dat de eindafrekening van je oude leverancier mogelijk niet klopt.
Te laat reageren op onjuiste meterstanden en dan?
Reageer je te laat, dus twee weken nadat je de eindafrekening ontvangen hebt? Vraag dan om advies aan ConsuWijzer. In het ergste geval ben je te laat en kunnen de standen niet meer aangepast worden. Overigens zijn leveranciers door de ACM altijd verplicht om binnen zes weken de eindafrekening te sturen indien de klant in kwestie overstapt naar een ander energiebedrijf of is verhuisd.