Steeds meer patienten willen graag hun zorg online regelen zoals online afspraken maken, zelf medische gegevens bijhouden en herhaalrecepten aanvragen via de online apotheek. Artsen weten hier steeds beter op in te spelen met eHealth. Ook bij ziekenhuizen en praktijken wordt eHealth net als door artsen steeds meer omarmd. eHealth is niet langer de toekomst, het is er al, alleen moet het nu nog overal in de praktijk goed werkend gemaakt worden.
eHealth bevindt zich nu nog in de tussenfase, namelijk tussen experiment en investering. Omdat steeds meer patiÎnten zoveel mogelijk zorg online willen regelen zoals het maken van afspraken en behandelingen, moet er zo snel mogelijk gewerkt worden naar een goede integratie van eHealth in de praktijk. Patienten zijn al ver als het gaat om digitale zorgdiensten. Zo houden patiÎnten al steeds vaker zelf hun gegevens bij over doktersbezoeken, lichamelijke activiteiten en behandelingen.
Artsen zijn positief over de toenemende belangstelling voor eHealth binnen hun werkveld. In de praktijk of zorginstelling van veel huisartsen, medisch specialisten en psychiaters is met succes een eHealth-pilot gedaan. Bij veel van de praktijken en zorginstellingen is de inzet van eHealth ook na de proefperiode voortgezet. Niet alleen artsen, ziekenhuizen en praktijken zijn tevreden over eHealth, ook verpleegkundigen zijn dat. Steeds meer verpleegkundigen maken gebruik van internet en apps voor het opzoeken van informatie of voor het tonen van patiÎnteninformatie. Het gebruik van beeldbellen en medicijndispensers (dat zijn elektronische medicijnkastjes) verdubbelde de afgelopen tijd.
Er moet nog wel veel gebeuren om eHealth in de praktijk overal goed te laten werken. Er zijn nog wat drempels voor het gebruik van eHealth-toepassingen voor zowel artsen als patienten die weggenomen moeten worden. Veel huisartsen, medisch specialisten en psychiaters ervaren nu nog belemmeringen in het communiceren met patiÎnten via internet.
Top 3 belemmeringen voor medisch specialisten m.b.t. eHealth
1. Onvoldoende financiele vergoedingen voor de tijd die nodig is
2. Onvoldoende beveiligde systemen
3. Er is onduidelijkheid over wet- en regelgeving
Top 3 belemmeringen voor huisartsen m.b.t. eHealth
1. Onvoldoende financiÎle vergoedingen voor de tijd die nodig is
2. De communicatie via internet is niet duidelijk genoeg
3. Telefonisch en face-to-face contact is nog steeds efficiÎnter dan contact via internet (b.v. e-consulten per e-mail)
Niet alleen diverse belemmeringen moeten opgelost worden, ook de gebrekkige informatie-uitwisseling is een probleem. De oorzaak hiervan is dat systemen slecht of helemaal niet gekoppeld kunnen worden. Uitwisseling van informatie is hierdoor niet of slecht mogelijk. Nog een probleem is dat de communicatie tussen apothekers en huisartsen / medisch specialisten stroef verloopt. Apotheken sturen nog steeds in onvoldoende mate actuele medicatieoverzichten door naar huisartsen en medisch specialisten.
Artsen verwachten dat er in 2016 goed in eHealth-toepassingen zal worden geÔnvesteerd. eHealth kan namelijk een belangrijke bijdrage leveren aan de toegankelijkheid van de praktijk, tijdbesparing, zelfredzaamheid van patiÎnten, en patiÎntveiligheid.
Te verwachten investeringen in 2016 onder huisartsen m.b.t. eHealth
– Mogelijkheid voor patienten om online een afspraak te maken
– Online patiÎntinformatie uitwisselen met andere zorgverleners
– Online hulpprogramma’s speciaal ontwikkeld voor patiÎnten met psychologische klachten
Te verwachten investeringen in 2016 onder medisch specialisten m.b.t. eHealth
– Online patientinformatie uitwisselen met andere zorgverleners
– Patienten krijgen de mogelijkheid om online informatie te vinden over een afdeling
– Online dossiervoering