Een auto ongeluk is natuurlijk altijd erg vervelend. Als je bij een ongeval betrokken raakt dan is het van groot belang dat je ter plekke alle belangrijke informatie voor de verzekering verzameld. Met de bestuurder van de auto die ook bij het ongeval betrokken was vul je op de plaats waar het ongeval heeft plaats gevonden het Europees Schadeformulier in. Voor de autoverzekering is dit formulier het allerbelangrijkste. Het is als het ware een officieel document waar alle gegevens van de bij het ongeval betrokken partijen zijn vermeld. Met dit formulier kan de verzekeraar de kwestie snel oppakken en afhandelen.
Op het Europees schadeformulier vult u naast de gegevens van u beiden tevens de situatie met betrekking tot het ongeval in. Wees hierbij zo duidelijk mogelijk en laat geen openingen voor meerdere interpretaties. Het formulier dient door u beide te zijn ondertekend voordat u allebei een kopie mee naar huis neemt. Uiteraard kan je ook foto’s maken van de schade en de situatie. Foto’s zullen het verwerkingsproces bij de verzekering sneller doen verlopen. Een foto van het kenteken van de andere auto is ook altijd handig om te hebben.
Verzekeraar inlichten
Als je thuis bent en van de schrik bent bekomen kan je de verzekering inlichten. Dat kan digitaal maar mag ook per post, afhankelijk van de verzekering maatschappij. Normaliter hanteren verzekeraars een 24 uurs melding. Dat houdt in dat binnen 24 uur na het ongeval, de schade, inclusief de benodigde formulieren en foto’s, bij de verzekeraar binnen moet zijn. Als je een lease auto hebt dan is het eerste dat je doet de lease maatschappij inlichten. De lease maatschappij vertelt je vervolgens wat je moet doen. Als het ongeval in het weekend heeft plaats gevonden dan mag je wachten tot maandag om de schade door te geven.
Je kan de schade ook per mobiele telefoon melden aan de verzekeringsmaatschappij. Hiervoor zijn al verschillende apps op de markt. Deze speciale apps zijn zeer makkelijk in gebruik en werken efficiënt. Elke stap wordt voor je uitgelegd en jouw enige taak is te doen wat er in de betreffende stap gevraagd wordt. Zo kan je niets vergeten en heeft de verzekeraar alle benodigde informatie in één keer in huis. De afhandeling kan dan zeer snel plaats vinden.