Overstappen naar een andere energieleverancier

TV van KPN steeds populairder, Ziggo levert in
15 december 2015
vliegeren
Energie opwekken met vliegers
19 december 2015

Wat is verstandig? Bij je huidige energieleverancier blijven of toch overstappen? Kies je voor het laatst, hoe moet je dan overstappen?

 

Het grootste gedeelte van de Nederlandse bevolking, zo’n 69%, geeft in een onderzoek van de Consumentenbond aan wel eens te gewisseld van energieleverancier. Zo’n 34% is één keer overgestapt, terwijl 30% aangeeft 2 keer te zijn overgestapt. Bijna 17% is zelfs al 4 keer of vaker overgestapt.

 

Van de mensen die in 2013 en 2014 1 keer of vaker gingen overstappen geeft 90% aan tevreden of zelfs zeer tevreden te zijn over hoe het overstappen is verlopen. Bij de mensen die wel problemen ondervonden was het probleem vaak het moment van overstappen (te laat of te vroeg), administratieve problemen of in een enkel geval problemen met de eindafrekening.

 

Uit datzelfde onderzoek blijkt dat maar liefst 37% van de ondervraagden aangeeft te overwegen om nu of in de toekomst te zullen overstappen, terwijl nog eens 38% aangeeft dit misschien te gaan doen. Vooral consumenten die al eens eerder zijn overgestapt overwegen dat opnieuw te gaan doen.

 

Waarom overstappen van energieleverancier?

 

Overstappen naar een andere energieleverancier kun je om verschillende redenen doen, bijvoorbeeld om de betere klanten service, betere voorwaarden of een lagere premie. De meeste mensen stappen over, omdat ze bij een andere energieleverancier een lagere prijs kunnen krijgen. Van de mensen die zijn overgestapt zegt 69% dat de geldbesparing inderdaad volgens verwachting was. Maar in sommige gevallen viel dat echter tegen: 6% geeft aan dat de besparing tegen viel, dat er geen besparing was of dat ze zelfs duurder uit waren bij hun nieuwe energieleverancier.

 

Waar moet je op letten als je gaat overstappen?

 

Als je gaat overstappen van energieleverancier moet je op een aantal dingen letten om onaangename verrassingen te voorkomen:

 

  • Heb je een contract voor bepaalde tijd, dan moet je een boete betalen als je voortijdig opzegt. In de meeste gevallen zal je nieuwe energieleverancier die boete voor jou betalen, maar dat is niet altijd zo. Vraag hiernaar voordat je gaat overstappen.
  • Heb je een welkomstkorting en een contract voor bepaalde tijd, dan krijg je die korting meestal niet als je voortijdig het contract opzegt.
  • In de koude wintermaanden gebruik je meer energie. Stap je na de winter over, dan krijg je mogelijk een naheffing. De premie die je betaalt is namelijk het gemiddelde dat berekend is over een heel jaar, inclusief de zomer waarin je normaal gesproken minder betaalt.
  • Betaal het liefst middels automatische incasso of via iDeal. Via acceptgiro betaal je doorgaans extra kosten.
  • Heb je schulden of een betalingsachterstand? Dan kan de nieuwe energieleverancier je beschouwen als een ‘betalingsrisico’ en je een borg laten betalen. Dat kan variëren van een paar honderd euro tot zelfs € 1.000,-.

 

Hoe kun je overstappen?

 

Er zijn verschillende manier voor het overstappen naar een andere energieleverancier:

  • via een collectief of energieveiling,
  • via een energievergelijker (een website waarop je de energieprijzen kunt vergelijken),
  • of je kunt zelf je overstap regelen door zelf informatie op te vragen en een prijsvergelijk te doen.

 

Overstappen via energiecollectief

 

Bij een energiecollectief worden meerdere huishoudens verenigt tot één grote groep met als doel gezamenlijk goedkopere energietarieven voor stroom en gas te realiseren. Over het algemeen wordt dit gerealiseerd middels een veilig, waarbij het energiecollectief een veiling uitzet en waarbij energieleveranciers een bod kunnen indienen. Diegene met het goedkoopste tarief mag het energiecollectief de energie leveren. Inschrijven bij zo’n collectief is doorgaans geheel vrijblijvend.

 

In Nederland zijn er 2 verschillende soorten energiecollectieven, namelijk een energiecollectief met een éénmalige veiling en een doorlopend en onafhankelijk energiecollectief.

 

Overstappen via een energievergelijker

 

Bij een website met een energievergelijker vul je heel eenvoudig je persoonlijke gegevens in, zoals je postcode en je jaarlijks energieverbruik (gas en/of stroom). Die kun je eventueel vinden op je jaarnota. Veelal kun je nog je eigen specifieke voorkeuren aangeven, bijvoorbeeld of je een variabele of vaste energietarief wilt en hoelang het contract mag worden. Je krijgt dan een overzicht van de energieleveranciers met het tarief dat je daar zou moeten betalen. Je bepaalt vervolgens zelf of je daadwerkelijk wilt overstappen en naar wie. Dat kan de goedkoopste zijn, maar dat hoeft niet. Veelal kun je ook een score zien van klanttevredenheid en duurzaamheid van zo’n leverancier. Zodra je voor een bepaalde energieleverancier hebt gekozen vul je alle persoonlijke gegevens in. Jouw nieuwe energieleverancier regelt doorgaans de rest, zoals het opzeggen van je huidige energieleverancier. Dat gaat via de CER (Contract Einde Register). Is een leverancier daar niet bij aangesloten, dan zul je zelf je contract op moeten zeggen. Na ontvangst van het contract van je nieuwe energieleverancier heb je nog 14 dagen bedenktijd en kun je de overeenkomst, zonder dat je daarvoor een reden op moet geven, herroepen.

Overstappen duurt doorgaans 3 tot 4 weken.

 

Overstappen zelf regelen

 

Bekijk voordat je gaat overstappen altijd eerst goed de voorwaarden van je huidige energieleverancier. Bekijk hoe lang het contract nog loopt, welke opzegtermijn je hebt en of je een boete krijgt bij tussentijds opzeggen van het contract.

Vraag de tarieven bij verschillende energieleveranciers op en vergelijk ze goed met elkaar. Dat kan bijvoorbeeld heel gemakkelijk op de websites van de leveranciers. Bereken vervolgens de totale prijs met jouw eigen verbruik. Houd hierbij ook rekening met de kosten voor transport, vastrecht, BTW en energiebelasting. Is er sprake van een actietarief, kijk dan ook naar het tarief na die actieperiode. Die kan soms fors duurder uitvallen.

 

Meld je vervolgens aan bij de nieuwe energieleverancier, daarbij rekening houdend met de opzegtermijn van je huidige leverancier. Noteer alle meterstanden en geef die door aan je huidige en je nieuwe leverancier. Vervolgens krijg je van je nieuwe energieleverancier je nieuwe termijnbedrag. Controleer of dat is zoals je afgesproken hebt. Van je oude leverancier krijg je binnen 2 maanden een eindafrekening. Controleer daarbij de meterstanden goed.

 

Je meterstanden doorgeven

 

Bij sommige energieleveranciers krijg je later een verzoek om je meterstanden door te geven, maar vaak kun je ze direct al (online) invullen. Noteer ze in ieder geval ook zelf, zodat je altijd controle hebt. In sommige gevallen gaat de nieuwe leverancier ook uit van een schatting en hoef je dus geen meterstanden door te geven. Ze gaan hierbij uit van het historisch verbruik. Controleer ook in dat geval, bijvoorbeeld eens per kwartaal, de meterstanden.

 

Tegenwoordig zijn er ook slimme meters, waarbij de meterstanden op afstand uitgelezen kunnen worden door de energieleverancier. In dat geval hoef je zelf nooit meer een meterstand door te geven.